Catálogo, 2005

 

Barra

(INFORMAÇÕES DO CATÁLOGO)
                                                                                                                                   
(Capa)

ANA BARROSO E MONICA BIEL – TEATRO INFANTIL – 2005

(Frente)

A Estreia de Lasanha e Ravioli

Neste espetáculo a história de Cinderela é contada sob a ótica dos palhaços Lasanha e Ravioli em uma circunstância especial: trata-se de uma estreia. Dessa forma, através de um conto conhecido pelas crianças aborda-se também o universo do teatro e tudo o que ele envolve: o cenário, os figurinos, a luz, a sonoplastia, a relação com um público, o nervosismo de uma estreia, as confusões de coxia, o prazer de atuar e a enorme solidariedade necessária para que tudo isto aconteça.

Texto: Mônica Biel
Direção: Ana Barroso e Monica Biel
Músicas: Alexandre Negreiros
Iluminação: Aurélio de Simoni
Máscaras: Luciana Maia
Bonecos: Eduardo Andrade
Cenário, Figurino e Adereços: Ana Barroso e Monica Biel

A Estreia de Lasanha e Ravioli diverte os pequenos e emociona os adultos porque é puro teatro, feito com talento, competência e muito trabalho.”
                                                                                                                                                Carlos Augusto Nazareth – Jornal do Brasil

A História de Catarina

Lasanha e Ravioli estão arrumando suas coisas, depois de uma temporada em um teatro, para seguir viagem. Quando estão saindo, descobrem que há público no teatro, e que ele está lá para assisti-los em uma peça chamada A História de Catarina. Começam, então, a improvisar, e apresentam uma adaptação completamente livre de A História do Califa-Cegonha, de Wilhelm Hauff. O espetáculo discute a busca e o confronto com o novo, a curiosidade natural da infância, a necessidade do risco e suas consequências.

Texto: Ana Barroso, Monica Biel e Thereza Falcão
Direção: Moacir Chavez
Figurinos: Bia Salgado
Cenário: Lídia Kosowski
Músicas: Newton Cardoso
Iluminação: Aurélio Simoni
Bonecos, Máscaras e Adereços: Luciana Maia

“A direção de Moacir Chaves investe no jogo teatral com sucesso, o convite ao jogo é irresistível.”
                                                                                                                                                   Lúcia Cerrone – Jornal do Brasil

A História de Topetudo

Os palhaços Lasanha e Ravioli vão ao teatro e, lendo o programa da peça, se dão conta de que o espetáculo será apresentado por eles. Encenam então A História de Topetudo, adaptação livre do conto de Charles Perrault, onde um príncipe muito feio e inteligente se apaixona por uma princesa bela e burra. O espetáculo apresenta às crianças uma história que, apesar de situada em reinos distantes e tempos longínquos, discute um tema sempre atual: o que é belo, o que é feio? Por que belo, por que feio?

Texto: Ana Barroso, Monica Biel e Thereza Falcão
Direção: Thereza Falcão
Figurinos: Bia Salgado
Músicas: Newton Cardoso
Iluminação: Dimitri Martinovich
Bonecos: Alexandre Pring e Beatriz Vidal
Máscaras: Luciana Maia
Cenário e Adereços: Ana Barroso e Monica Biel

A História de Topetudo é um espetáculo feliz. O bom humor da trama contagia também os adultos.”
                                                                                                                                               Lívia de Almeida – Revista Veja

A História de Topetudo encanta e educa as crianças e é também um momento de grande prazer para os adultos que o assistem.”
                                                                                                                                               Maria Clara Machado

Lasanha e Ravioli in Casa

Lasanha e Ravioli, começam a ensaiar seu novo espetáculo. Entre vários contos, escolhem Chapeuzinho Vermelho. O espetáculo mostra através do conhecido conto de Charles Perrault, o processo de criação de um espetáculo, a dedicação e prazer envolvidos nisto, a liberdade de pensamento e seus resultados, sem abandonar o enredo do conto original.

Texto: Ana Barroso, Monica Biel e Thereza Falcão
Direção: Moacir Chavez
Figurino: Bia Salgado
Músicas: Newton Cardoso
Iluminação: Aurélio de Simoni
Bonecos e Máscaras: Luciana Maia
Cenário e Adereços: Ana Barroso e Monica Biel

“Esta saborosa versão de Chapeuzinho Vermelho se revela à altura dos festejos de uma década fértil e divertida parceria teatral.”
                                                                                                                                               Mànya Millen – Jornal O Globo

Barra

(Verso – Informações em Inglês)

ANA BARROSO E MONICA BIEL – THEATRE FOR CHILDREN

Lasagna and Ravioli’s Opening Night

In this piece the story of Cinderella is told from the point of the clowns Lasagna and Ravioli as they prepare for opening night. This well-known story is enacted while exploring the world of theater and what it involves: sets, costumes, lights, sound, the relationship with the audience, opening night jitters, the tumult in the wings, the pleasure of acting and all the cooperation necessary to make it all happen.

Text: Monica Biel
Direction: Ana Barroso and Monica Biel
Music: Alexandre Negreiros
Lighting Design: Aurélio de Simoni
Masks: Luciana Maia
Puppets: Eduardo Andrade
Sets, Costumes and Accessories: Ana Barroso and Monica Biel

The Lasanha and Ravioli’s Opening Night amuses all children and make adults emotionally touched because it is pure theatre, made with talent, competence and hard work.”
                                                                                                                                               Carlos Augusto Nazareth – Jornal do Brasil

The Story of Catherine

Lasagna and Ravioli are packing up their things to go on tour after a performance season. As they are leaving the theater they realize that there is an audience waiting for them to perform a piece called The Story of Catherine. They begin to improvise and put on a show loosely based on The Story of Califa-Cegonha, by Wilhelm Hauff. The piece looks at the pursuit of and encounter with newness, childhood curiosity, and the need for and consequences of risk.

Text: Ana Barroso, Monica Biel and Thereza Falcão
Direction: Moacir Chavez
Costumes: Bia Salgado
Sets: Lídia Kosowski
Music: Newton Cardoso
Lighting Design: Aurélio de Simoni
Puppets, Masks and Accessories: Luciana Maia

“Moacir Chaves’ direction invests in the theatrical game with success. The invitation to the game is irresistible.”
                                                                                                                                               Lúcia Cerrone – Jornal do Brasil
The Story of Topetudo

Two clowns, Lasgna and Ravioli, go to the theatre and when they read the program they realize that they are the ones putting on the show. They put on a play of the Story of Topetudo, a loose adaptation of the story by Charles Perrault, in which an ugly, intelligent prince falls in love with a beautiful and dumb princess. Although the story is set in a long ago and far away kingdom, the children in the audience are presented with timeless questions: What is beauty? What is ugly? Why is something beautiful? Why is something ugly?

Text: Ana Barroso, Monica Biel and Thereza Falcão
Direction: Thereza Falcão
Costumes: Bia Salgado
Music: Newton Cardoso
Lighting Design: Dimitri Martinovich
Puppets: Alexandre Pring and Beatriz Vidal
Masks: Luciana Maia
Sets and Accessories: Ana Barroso and Monica Biel

The Story of Topetudo is a happy show. The humor of the plot also reaches the adults.”
                                                                                                                                               Lívia de Almeida – Revista Veja

The Story of Topetudo fascinates and educates children and is also a moment of great pleasure for the adults who watch it.”
                                                                                                                                               Maria Clara Machado

Lasagna and Ravioli at Home

Lasagna and Ravioli start to rehearse their new show. Of all the stories they know, they choose Little Red Riding Hood, the well-known folk tale by Charles Perrault. The piece illustrates the process of creating a show – the dedication and joy, the freedom of thought and its results – while remaining true to the original plot.

Text: Ana Barroso, Monica Biel and Thereza Falcão
Direction: Moacir Chavez
Costumes: Bia Salgado
Music: Newton Cardoso
Lighting Design: Aurélio de Simoni
Puppets and Masks: Luciana Maia
Sets and Accessories: Ana Barroso and Monica Biel

“This delicious version of Little Red Riding Hood proves to be up to the standard of the celebrations of a decade of a fertile and amusing theatrical partnership.”
                                                                                                                                               Mànya Millen – Jornal O Globo

Puss in Boots or Lasagna and Ravioli on the Road

Lasagna and Ravioli put on Puss in Boots intertwined with the theme of a theater piece on tour. The story of Puss in Boots is told concurrently with the story of a show on the road, building sets, organizing costumes and props, the activity backstage and in the ticket office and finally, the commotion and mishaps, the problems, solutions and pleasures of a pair of clowns working with their partners on the stage.

Text: Monica Biel
Direction: Ana Barroso and Monica Biel
Music: Carlos Cardoso
Lighting Design: Aurélio de Simoni
Masks and Painting: Luciana Maia
Puppets: Eduardo Andrade
Sets, Costumes and Accessories: Ana Barroso and Monica Biel

“Ana Barroso and Monica Biel develop with great talent their two clowns, strong, funny, free, dominating and conducting the action in an absolutely pleasant way.”
                                                                                                                                               Carlos Augusto Nazareth – Jornal do Brasil
(Puss in Boots or Lasagna and Ravioli on the Road)

Ana Barroso and Monica Biel have been working together since 1990. Over the years they have developed a particular performance style. They make use of a variety of resources such as masks, puppets, costumes and accessories, music and most importantly, an open and playful participation of their young audience. Ana and Monica’s performances combine the telling of a tale with the showing of the circumstances of the performance itself, allowing an unpretentious look at fairy tale suggesting new views and bringing then closer to the audience. Their shows have been received with critical acclaim and have won various prizes and nominations.
These shows form part of the pair’s repertoire which they perform.

Design: Maurício Grecco / Fotos: Ana Luísa Cardoso, Xico Lima e Maurício Grecco

Ana Barroso
55 21 2527-8241
55 21 8134-9303
teatroana@uol.com.br

Monica Biel
55 21 2266-0828
55 21 9733-4193
monicabiel@uol.com.br

(Logo) CBTIJ – Centro Brasileiro de Teatro para a Infância e Juventude – 10 anos